perjantai 5. huhtikuuta 2013

"Kun naama ei riitä"

Tämä teksti on IRC-galleriablogistani kopioitu, hieman muokattu versio. Ajattelin laittaa tännekin kun aika tärkeästi asiasta on kuitenkin kysymys. 

Olen aika järkyttynyt siitä, millaisia kommentteja porukka toisilleen laittelee netin kuvagallerioissa. Siitä, millaista palautetta vaikkapa vähän tai vähän enemmän paljastaviin kuviin tulee tulee. En varmaankaan ole nähnyt yhtä ainutta tuollaista kuvaa esimerkiksi IRC-Galleriassa, johon kukaan ei olisi kommentoinut "kun naama ei riitä" tai "läski".

Ihmiset, MIKSI? Miksi niihin pitää mennä sellaista kommentoimaan? Miten se vaikuttaa juuri sinun elämääsi, että joku tuntematon tyttö Utsjoelta laittaa itsestään vähäpukeisen kuvan nettiin? Tajuattehan, että se profiili kuuluu ihan oikealle, tuntevalle ihmiselle? Jos ette ole tulleet ajatelleeksi, niin tuollaiset kommentit ihan oikeasti satuttavat. Miksi haluatte aiheuttaa toiselle ihmiselle turhaa kipua, kun ette kuitenkaan itse hyödy siitä yhtään millään lailla?

Joku voisi sanoa tähän, että ei tuollaisten kuvienkaan laittaminen kauhean fiksua ole. Että niden laittamisesta voi tulla ihmiselle itselleenkin ikäviä seurauksia ja olisi vain parempi, jos sellaisia laittanut tyyppi poistaisi ne. On totta, että riskejä tuollaisten suhteen kyllä löytyy. Mutta miksei niistä voi huomauttaa asiallisesti? Jos ihminen toteaa olevansa asian kanssa ok, niin eikö hän saisi olla? Ja jos joku todella väittää yrittävänsä vilpittömästi suojella kyseistä henkilöä kommenteillaan, niin eikö ne kannattaisi pistää ystävälliseen, tai vähintään edes asialliseen sävyyn?

Monesti tuollaisen käytöksen takaa löytyy kateutta. En sano, että kommentoija olisi välttämättä kateellinen kuvan ottaneen henkilön ulkonäöstä. Kyseessä voi olla ihan vain se, että kaipaisi itsekin enemmän huomiota. Tuollaisilla kuvillahan sitä saa, niin karua kuin se jonkun mielestä voi ollakin. Usein enemmän kuin naamakuvilla. Jos ei halua pistää itsestään paljastavia kuvia ja huomiota ei muuta kautta tule, niin toki se voi ärsyttää. Eikä se ole mitenkään paha asia. Jokainen meistä kaipaa enemmän tai vähemmän huomiota. On kummallista, että sitä siis tunnutaan halveksuttavan niin paljon.

Toisaalta ilkeiden kommenttien pistäminen saattaa lähteä myös tarpeesta kuulua porukkaan ja tulla hyväksytyksi. Yleisestihän paljastavia kuvia ei pidetä kauhean hyvänä juttuna. Kun laitat tällaiseen kuvaan halveksuvan kommentin, osoitat muille ettet tue kyseisenlaista tomintaa. Tällöin vastaavasti ajattelevat samaistuvat sinuun ja kokevat sinun mahdollisesti olevan hyvä tyyppi. Kenties hauskakin, jos kommentti on humoristiseen sävyyn heitetty. Tällöin on helppo tuntea olonsa hyväksytyksi, mutta tulee helposti unohdettua, että samalla loukkaa kuvan pistänyttä henkilöä.

Uskoisin näiden kahden ajattelutavan selittävän ainakin joidenkin tällaisten kommentoijien käytöstä. Tukea käsitykselleni olen löytänyt sekä tarkkailemalla ihmisiä, että omasta kokemuksestani. Niiden vaan ei pitäisi antaa vaikuttaa omaan toimintaan toiselle vahingollisella tavalla. Eihän siitä kuitenkaan itse hirveästi hyödy. Kuvan laittanut henkilö voi poistaa otoksensa, mutta mitenpä se sinuun vaikuttaa? Halveksuvan kommentin kautta olet saattanut saavuttaa hyväksyntää, mutta sitä voisit saavuttaa muillakin tavoin, loukaamatta ketään. Ehkä suurin este tällaisen toiminnan loppumiselle on kuitenkin se, etteivät ihmiset tiedosta omaa toimintaansa. Monet eivät ehkä edes halua tajuta, sillä kokisivat tippuvansa sieltä pyhimyksen jalustaltaan arvostelemansa "huomiohuoran" tasolle.

13 kommenttia:

  1. Itseä monesti ärsyttää juurikin tuo ihmisten tunneälyn puute!! Ei osata miettiä ollenkaan että miltä se oma sanominen voi tuntua toisesta!! Kaikesta ei tartte aina olla samaa mieltä mutta sitä omaa ulosantia voisi oikeasti miettiä!!! Jokainen elää niinku elää, mun mielestä kenelläkään ei pitäisi olla valittamista kuinka kukin elämänsä elää, jos toinen haluaa kulkea itseään paljastavissa vaatteissa ni se on hänen asiansa.. kuka täälä on määrittämään miten saa olla ja elää varsinkin kun omalla pukeutumisella yms ei vahingoita ketään muuta!!

    Surettaa muutenkin kun lukee monien erilaisten ihmisten blogeja ni sit on näitä anonyymi kommentoijia jotka rääpii naamaa milloi mistäkin!! Välillä on ollu ihan monttu auki kun jossai syömishäiriö blogissa jossa toinen kertoo kamppailustaan masennusta vastaan ni sit jotkut itsekeskeiset pellet tulee haukkuu et "siitä sait, ite oot aiheuttanu..jne..jne.." ...ARGHT!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niinpä. Älä muuta sano. Kaikista kauheinta luettavaa on sellasten masentuneiden yms. blogit, mihin porukka on mennyt kommentoimaan tyyliin "Tapa ittes, olet paska ihminen". Ihan käsittämätöntä. En vaan voi ymmärtää.

      Poista
  2. Aika tekopyhää, kun itsekin olet haukkunu ihmisten ulkonäköä sillon kun joku on sattunut rankkaamaan heidät paremman näköiseksi kun sinut. Et ehkä webissä, mutta julkisesti yhteisille ystäville. Eikös se ole yhtä ilkeää? En laita nimellä, koska en jaksa kuunnella sitä ujellusta tästä kommentista jälkikäteen.

    MUTTA, olet kuitenkin useassa kohtaa myös oikeassa. On ajattelematonta mennä kommentoimaan ilkeästi jonkun väsyneen, masentuneen tai matalan itsetunnon kuvia tai päivityksiä. Mutta valitettavasti jotkut saavat siitä vallan ja vaikuttamisen tunnetta. Huono peruste. Aina vaan ei kuitenkaan tiedä, kuka siitä ilkeästä kommentoimisesta eniten kärsii.

    Pieni itsekritiikki olisi myös sinulle paikoillaan. Laajenna katsomustasi. Minä myönnän jo olevani ajoittain julma, mutta yritän miettiä, kenelle olen sitä. Olen myös kateellinen, mutta yritän etsiä ja ymmärtää ne tunteet, miksi ja mistä. Olen kyllästynyt ihmisiin, ja olen myös selvittänyt itselleni, miksi on näin. Tee aivotyötä koko ajan ja ole oma itsesi. Mutta tiedosta kaikki puolesi ja niiden seuraukset.

    Kukaan, et edes sinä, ole täydellinen. Omat huonot puolensa täytyy tiedostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos voit antaa esimerkin niin toki voin miettiä, että olenko tällä tavalla toiminut. En mitään nimiä pyydä, mutta ehkä vähän tarkempaa tilannekuvausta. Milloin tämä on tapahtunut ja millaisissa olesuhteissa? Tuntuu aika kummalliselta, koska olen aika monien ystävieni kanssa jopa puhunut siitä, miten omien ystävien ulkonäköä on vahingollista alkaa rankkailemaan. En edes muista tilannetta, jossa joku ystäväni olisi verrannut minun ulkonäköäni jonkun toiseen. Siinä vain tulee satuttaneeksi monia, eikä siitä ole mitään hyötyä. Mutta ihan totta, jos osaat jonkun esimerkin sanoa niin kuuntelen ihan mielelläni.

      Isekriittinen olen koko ajan. Pyrin jatkuvasti laajentamaan katsomustani ja mitä enemmän olen sitä tehnyt, niin sitä vähemmän koen minulla olevan tarvetta kuvailemaasi käytökseen. Pari vuotta sitten olin vielä hyvin epävarma itsestäni ja arvilla minulle tapahtuneista asioista, jonka vuoksi kasvatin itselleni aikamoisen kuoren. Oikeastaan tunsin hyvin monenlaisen toiminnan hyökkäykseksi itseäni vastaan. Pienikin kritiikki sai minut tuntemaan itseni uskomattoman alhaiseksi. Vuosi sitten olin vielä hyvin masentunut, enkä nähnyt missään mitään positiivista. Olin katkera kaikesta ja kaikille. Jos jaksoin jostain asiasta yhtään välittää niin se oli ehdottomasti mielestäni negatiivinen. Halveksin tietyllä tapaa kaikkia ja kaikkea. Tuollainen käytös olisi siis tuolta ajalta varsin ymmärrettävää. En sano että hyväksyttävää, mutta käy järkeen. Siitä olen aika varma, etten ainakaan vähään aikaan ole tuollaista sanonut. Jo vuosi sitten ymmärsin, että omien katkerien näkemysteni ilmaiseminen ei ehkä ole kauhean järkevää. Pahentaisin sillä vain omaa tilannettani. Päätin siis pitää suuni suht supussa.

      Puoli vuotta sitten koin herätyksen asian suhteen. Keskustelin erään ihmisen kanssa omasta toiminnastani ja ajatusmalleistani ja hän sai minut tajuamaan, että mokomista on päästävä irti. Että minulla ei ole mitään järjellistä syytä mollata toisia omaan pahaan olooni ja katkeruuteeni. Ei se helpota minun oloani millään lailla, vaikka väliaikaisesti siitä voikin saada nautintoa. Onhan tuokin omalla kieroutuneella tavallaan keino purkaa sitä oloa ja saada olojaan ilmoille.

      Elämässäni on tapahtunut aika paljon viimeisen puolen vuoden aikana ja olen joutunut pistämään ajatusmallejani aika paljon uusiksi. Toisin sanoen olen kasvanut. En halua enää olla katkera, koska katkeruus tuhoaa ihmistä monella tapaa. Masentuneiden fiiliksien kierteestä ei pääse pois jos kylvää pahaa oloa ympärilleen.

      Joten siis, kävikö sinulla mielessä, että ehkä kirjoitin tämän tekstin myös omasta kokemuksesta? Muistaakseni mainitsin sen tuolla, vaikka ehkä sen olisi selvemminkin voinut ilmaista. Olen ollut tuon asian molemmilla puolilla, jonka vuoksi aiheesta olikin aika helppo kirjoittaa ja miettiä kommentoijan motiiveja. En tosiaan ole netissä ketään haukkunut sitten yläasteen, mutta tietenkin olen sättinyt ihmisiä oikeassa elämässä. Veikkaan, että sinäkin olet. Kauneusasiat toisaalta eivät välttämättä ole haukkumista ollenkaan. Ei kaikki voi pitää kaikkia kauniina. Jokaisella saa minun mielestäni olla mielipide myös ulkonäköasioissa. En silti menisi sanomaan niitä ihmiselle itselleen.

      Miksi sinä sitten olet julma? Mitä tarkoitat sillä, että yrität miettiä kelle olet sitä? Sinä et voi tietää ihmimisestä päälle päin, kuinka rikki hän on. Tuo esimerkiksi, että sanot minun luulevan olevani täydellinen. Ethän sinä edes tunne minua! Saatat tietää minut, kenties olla jutellut minun kanssani, mutta harva ihminen minua todella oikeasti tuntee. Veikkaan, että jos eläisit vaikkapa päivän minun elämässäni, minun ajatuksieni kanssa, niin voisit ajatella hyvin eri tavalla. Ihan lämpimänä kehoituksena pyydän, ettet sinäkään siis menisi kuulopuheiden perusteella tuomitsemaan ihmisiä. Kaikki ei aina ole aivan sitä miltä näyttää.

      Poista
    2. Ja mitä tulee tähän yhteiseen ystäväämme, niin kehota hän juttelemaan asiasta kanssani. Ei ole mukavaa, että joku oma ystäväni ajattelee minusta noin. Ehkä minunkin olisi hyvä kuulla suoraan häneltä, jos toiminnassani on jotain parannettavaa. En oikein ymmärrä, mitä auttaa jos hän esimerkiksi sinulle tulee puhumaan asiasta. Miten se voisi muuttaa minun käytöstäni?

      Ja btw, olen pahoillani jos tämä avautuminen nyt jollain tapaa häiritsee sinua. Kommenttisi vain hyökkäsi aika pahasti minua vastaan ja myös aika löyhin perustein. Toisaalta olen kyllä joskus ollut pitkälti tuollainen kuin kommentissasi kuvailit, joten halusin selventää sinulle ettei näin ehkä enää ole. Koin, että on välttämätöntä vähän selittää asiaa, koska tuskin pelkkä "no en mä ole sellainen" on kauhean hyvä perustelu asialle. En minä tiedä, muuttaako tämä viesti käsitystäsi minusta muutenkaan, mutta ainakin olen yrittänyt selittää asiaa hieman. Olen muuten suunnittelemassa näitä aiheita sivuten blogitekstiäkin, joten seuraa ihmeessä jatkossakin blogiani. :D

      Poista
    3. (eri anonyymi kuin ensimmäinen)

      Kannattaa myös pitää kaikki mahdolliset salasanat profiileihin visusti omassa tiedossasi tai ainakin kun kerrot sen salasanan eteenpäin, kannattaa poistaa sieltä sellaiset asiat, mitä et halua muiden lukevan. Olkoonkin vuosia sitten tapahtunut, mutta paljastuipa täysin vahingossa minulle, että sinuun ei ole luottamista sitten vähääkään ;) Tosin enää en ole varma oliko minulla se sinun vai sen kaverisi salasana, kenen kanssa aika rankkaa paskapuhetta harrastit privoilla, mutta väliäkö sillä. Eteenpäin en ole puhunut, mutten kylllä jaksanut sinuakaan enää kaverina pitää.

      Hienoa, että sinun elämäsi tuntuu rankalta pumpuliunelmalta. Blogin teksteihin toivoisin kuitenkin himpun verran enemmän kriittistä ajattelua myös niitä kriittisiä ajatuksia kohtaan. Vähän on valtavirtapainotteisia ajatuksia, joita voisi oikeasti laajentaa kunnolla mielenkiintoisiksi, jos "ensimmäisiä vastaantulevia kriittisiä ajatuksia" ei omaksuttaisi niin automaattisesti. Ihan näin vinkkinä tulevaa varten. Ei ole mitään hampaankolossa sinua vastaan, tämä on blogi muiden joukossa jota seuraan. :)

      Poista
    4. Vuosia sitten tapahtunut. Ikävä juttu, jos näin on. Mahdoton sanoa tuon aikaisista jutuista onko totta vai ei. Voi hyvinkin olla. Sinunkin elämäsi taitaa vähän vastaavaa, jos kerran jaksat tuon aikaisista jutuista välittää. C'mon, tuossa iässä aika normaalia kaikenlainen draama ja paskanjauhanta. Kuten sanoin jo, näistä asiosta on kokemusta puolelta ja toiselta. Ihmiset kasvavat.

      Mutta blogiasiasta. Ajattelu kehittyy koko ajan, en todellakaan sano, että millään lailla täydellistä olisi vielä. :D Ehkä joku päivä löydät näistä teksteistä enemmän - tai sitten et. Kriittiset ajatukset omaksun, jos niissä on mielestäni perää. Aika monenlaisissa mielipiteissä monesti on. Omalla tavallaan. Mutta joo, kiitän palautteestasi.

      Poista
    5. Enkä ole mikään pyhimys väittänytkään olevani. Mutten sentään mene tosten profiileihin haukkumaan heitä ja tahallani mieliä pahoittamaan.

      Poista
    6. Sikanen? Jospa olisit hiljaa...

      Poista
    7. En tosiaankaan ole hän, jos sitä nyt tässä yritettiin vihjata. Hienoa kuitenkin, että niitä nimiä alkaa tulemaan mieliin enemmänkin :) Aika paksua vihjata, että jokainen negiksempi muisto olisi katkeruutta (rivien välit<3) tai määräisi sitä kuka kukakin on. "Tuossa iässä normaalia".. Niin no, jokainenhan oikeuttaa vittupäisyytensä miten mielii. Samalla periaatteellahan tämänkin postauksen aihe mitätöityy osin - tuossa iässähän on ihan normaalia jauhaa paskaa ja (yrittää) painaa toisia alemmas sitä kautta. Olet sitä itse harrastanut ihan julkisesti epäsuoraan ja suoraan päin naamaa, kuten olen minäkin ja varmaan joka ikinen omalla tavallaan.

      Poista
    8. Siitä minä en tiedä, eikä se ole minun asiani. Kuten näet, kysyjä en ole minä.

      Mutta joo, oli ristiriitainen kommentti tosiaan. Kirjoitin turhan kärjistetysti ja tarkoitin ehkä ennemminkin, että ihmistä ei ehkä kannattaisi mennä määrittämään pelkästään teini-iän tekemisten mukaan. Asioista oppii. Ei tuollainen käytös tietenkään ole ollut oikein, mutta nykyistä minua tai mielipiteitäni ei ehkä kannata arvostella sen perusteella.

      Kaikki jauhaa paskaa, mutta etenkin tuollaisista äärimuodoista pitäisi päästä eroon. Ymmärrän, että joskus toiset ihmiset ja heidän toimintansa ärsyttää. Mutta sitä en ymmärrä, että täysin tuntemattomille ihmisille, jotka eivät ole mitään sinua kohtaan tehnyt, pitää mennä heittelemään jotain murskakommenttia.

      Poista
  3. Oon itekin monesti miettinyt tota, vaikka myönnän kyllä että välillä ärsyttää jos joku lisäilee itsestään pelkkiä tissiherukuvia jatkuvasti :D Muttasiis, en koe että olis mun asia mennä siitä vinkumaan, varsinkaan haukkumalla. Hyvä, että joku kirjoittaa välilläkin tästä näkökulmasta, eikä aina sitä samaa "kuolkaa huomiohuorat"-settiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika monia ärsyttää ja saa ärsyttääkin, mutten ymmärrä näitä ihmisiä joiden pitää siitä mennä sanomaan. Etenkään haukkumalla, kuten jo mainitsitkin. Mielipide saa aina olla, mutta pitää miettiä vähän kenelle sitä menee kertomaan.

      Poista