lauantai 31. joulukuuta 2011

Fantasiaa, keskiaikaa ja New Agea

Viime aikoina olen löytänyt itseni entistä useammin fantasia- ja keskiaika-aihepiirien parista. Mukana ovat tulleet myös new age - ja folk-musiikki. Kumpaakin olen kuunnellut hieman ennenkin, mutta nykyään entistä enemmän. Kaikesta tuosta tulee jotenkin rauhallinen ja harmoninen olo. Toki näissäkin aihepiireissä on omat synkät piirteensä, mutta ne ovat kuitenkin huomattavasti valoisampia kuin monet muut minua kiinnostavat asiat. Lisäksi mielikuvitukselleni tekee hyvää käväistä toisinaan kaukana todellisuuden rajan tuolla puolen. Haltijat, kääpiöt, keijut ja menninkäiset tuntuvat kuitenkin kiihottavan mielikuvitustani enemmän kuin barokkiajan hovikuviot. Niissäkään ei toki ole mitään vikaa, mutta tällä hetkellä minua kiehtoo enemmän erittäin romanttiset ja epärealistiset aihepiirit.

Fantasiamaailmoissa minua kiehtoo niiden kauneus, puhdas luonto ja arjen kaukaisuus. Tietenkin niissäkin on oma arkensa, mutta se on hyvin erilaista kuin todellisuudessa. Siksi jokapäiväisen elämän kuvauskin kiehtoo minua tässä taiteenlajissa. Fantasiassa on myös usein jokin suuri asia, jonka puolesta taistellaan. Sellaiseen keskittyminen saa unohtamaan hetkeksi arjen päättömyyden. Fantasiassa koko maailma ei pyöri rahan ympärillä ja ihmisillä on muutakin tekemistä kuin tuijottaa omaa napaansa. Hyvyyttä korostettaessa saattaa hetkeksi unohtaa, että todellisuudessa harvat ihmiset ovat epäitsekkäitä tai hyviä. Ja tietenkin on yksi asia mitä ei saa unohtaa: tarina. Nykypäivänä tuskin koskaan törmää esimerkiksi keskiajan legedojen tyyppisiin sankaritarinoihin. Tarkoitan, että nykyajasta ei liiku vastaavanlaisia upeita myyttejä, eikä todellisuudessa ei ole samanlaisia sankareita kuin fantasiassa. Pakostikin moinen pistää kiehtomaan.

Musiikissa minua viehättää toisinaan viaton yksinkertaisuus, toisinaan taas mahtipontisuus. Esimerkiksi New Age - bändi Era käyttää aika mahtipontisiakin elementtejä, kun taas kelttimusiikkiin keskittyvän artistin Heather Dalen kappaleet hurmaavaat viattomalla yksinkertaisuudellaan. Hänen kappaleistaan tulee yksinkertaisesti mieleen sana harmonia.

Mutta ehkä minä lopetan tämän pohdiskeluni ennen kuin tämä menee vielä sekavaakin sekavammaksi. Sen sijaan voisin linkittää teille pieniä maistiaisia aiheeseen liittyen.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti